fredag, augusti 11, 2006

saker för omedelbar utredning

1. Varför kallas det här för en filmdebatt? Ska det debatteras om svensk film - och det ska det helt självklart göras! - kan det väl göras ordentligt?

2. Varför drömde jag inatt att jag var så full att en okänd kille, eventuellt var det Mats Strandberg (som jag aldrig träffat), fick hjälpa mig hem från krogen? På vägen till hans lägenhet försökte jag ta en bild på mig själv med en sprillans ny kamera, men min bild fastnade inte. Väl i killens lägenhet fanns förutom killen - som nu definitivt blivit Mats Strandberg - Calle Norlén, Göran Everdahl, en blekfet Luis Guzman-lookalike och några andra. Alla iförda alldeles för genomskinliga, vita spetsbodys (spetsbodies?). Det var uppenbart att om det inte var för att jag var där hade de haft en sexorgie, men jag var i vägen och kände mig skitdum. Jag var dessutom för yr och full för att kunna gå därifrån. Plötsligt hamnade jag på en efterfest med bara okända tjejer, en av dem var så jobbig och kacklig att jag försökte få henne att vara tyst genom att stoppa in min knytnäve i hennes mun. Hennes mun var helt enorm. Vad betyder en sån dröm? Anyone? Det kan aldrig vara bra att drömma om Calle Norlén i spetsbody.

3. Varför finns det inget vettigt parti att rösta på? Jag har verkligen ansträngt mig i år, läst på om alla -ismer, surfat runt på alla partiers hemsidor, gjort alla valtest flera gånger, läst alla debattartiklar. Det enda jag kommit fram till att det finns inget parti jag skulle kunna tänka mig att rösta på. Häromnatten drömde jag att jag startade ett eget parti som gick ganska bra. (Det kändes bättre att vakna efter den drömmen än efter drömmen på punkt 2.)

4. What's up med alla sura recensioner av Miami Vice? Jag tyckte att den var riktigt bra.

5. Varför har Oliver Stone gjort en Hallmark-rulle? Och varför har Maria Bello blå, usla kontaktlinser i filmen? Hon ser helt rubbad ut i exakt varje bildruta.

...

Jag gjorde nyss Tickles drömtest för att se vilka mönster och teman som gömmer sig i mina drömmar. Det hjälpte inte i just det här fallet.

12 kommentarer:

rosa fluff sa...

Önskar att jag kom ihåg mina drömmar!
Har svårt att tänka mig att de är så utflippade som dina, men förmodligen är dom det.
Har du något speciellt "komma ihåg drömmar" trick?

Emma sa...

Ha papper och penna vid sängen. Skriv upp allt du minns så fort du vaknar. Ett hett tips är att försöka komma ihåg så mycket som möjligt INNAN man börjar röra på sig och vaknar till alldeles för mycket.

Anonym sa...

Du kan lugnt strunta i att rösta, Emma! En del brukar säga; "Den som inte röstar, kan inte klaga."

Ett mycket märkligt uttalande då det faktiskt är precis tvärtom. Den som har röstat kan inte klaga man givit en person, och ett parti, fullmakt att besluta för en i fyra år. Att inte rösta blir då ett aktivt val att man själv vill ta ansvar och fatta egna beslut.

Att valsedeln dessutom är en "fullmakt in blanco", och att du inte har någon som helst möjlighet att bryta fullmakten om partiet och personen du röstat på, inte fullgör sina löften, gör det hela ännu mer oattraktivt.

Emma sa...

Jo jag vet. För egen del skulle det kännas bättre att rösta blankt än att inte rösta alls. Så att protesten blir lite tydligare. Men om jag inte röstar alls kanske jag bidrar till att saker och ting blir ännu mer åt skogen... Argh.

Hannes Dükler sa...

Det där med Miami Vice får du förklara.

Charlotte W sa...

Jag tycker din dröm låter som ett utslag av feministisk frustration. Något jag lätt kan känna igen mig i.
(OBS! Detta är INTE ett försök att få dig att rösta på Feministiskt Initiativ.)

Emma sa...

Hannes:

Helt kort: Jag tycker inte att filmen var perfekt på något sätt, men jag var alldeles lycklig och uppe i varv efteråt. Ljudet var makalöst, våldet brutalt, stämningen mörk och gritty. Jag tyckte om relationerna, jag tyckte dessutom att det fanns en hel del riktigt sexiga moments - och jag brukar ändå avsky Colin Farrel. Sättet det var filmat på, fotot... På minussidan: Soundtracket var ruggigt svagt. De logiska luckorna var många, bitvis var det tunt i allmänhet. Kanske skulle han ha skippat en av de slippriga duschscenerna. Men precis som med Collateral tyckte jag om helheten även om det fanns detaljer jag inte alls gillade.

Charlotte: Hmm. Kanske. Drömmer ganska många frustrations- och aggressionsdrömmar. Men vad tror du om Calle Norlén i spetsbodyn? Var kom han in i bilden? (Och det föreligger i dagsläget ingen chans/risk att jag skulle rösta på FI. :) )

Charlotte W sa...

Ja, jag medger att det är rätt avancerat att drömma om Calle Norlén i spetsbody. Men han understryker ju verkligen din överflödighet (säger man så?) i den där orgiescenen. Idel karlar som gillar varandra liksom! Jag tänkte "homosocialt" istället för "homosexuellt".
Nå, som tur är kan vi ju inte skåda in i varandras undermedvetna.

Anonym sa...

Oliver Stone har gjort en Hallmarkfilm eftersom det är i de sammanhangen han hör hemma. VARFÖR. HAJAR.INGEN. DET?

Emma sa...

Fast Natural Born Killers kan väl ändå inte anklagas för att vara en Hallmark-rulle?

Anonym sa...

Nej. Inte på något annat sätt än att den var skitdålig. Som det mesta på Hallmark.

Emma sa...

Nja, det håller jag nog inte med om att den var. Om du tyckte att den var Hallmark, gissar jag att du håller dig långt, långt långt borta från WTC. :)