tisdag, september 12, 2006

for your consideration


For your consideration har visats på filmfestivalen i Toronto. Christopher Guest i kombo med filmbranschhumor, Catherine O'Hara Eugene Levy, Harry Shearer, Parker Posey, Jennifer Coolidge, Bob Balaban, Ed Begley Jr, Ricky Gervais och Sandra Oh kan aldrig vara dåligt. Can't wait! För dem som missat hans mockumentärer är Waiting for Guffman och A mighty wind absoluta måsten. Piggar upp nästan vem som helst vilken dag som helst. Liksom nyheten att Cat Stevens ska ge ut sin första skiva på 28 år. Lyssna på låtarna som är med i Harold & Maude så länge.

--

Hittat via Vassa Eggen: artikel i LA Times om filmdistributionen i förändring, apropå Morgan Freemans senaste film som också premiärvisades på TIFF. 10 Items or Less distribueras i princip på samma sätt som Soderberghs banbrytande Bubble, dvs på nätet, dvd och bio samtidigt. Freeman säger att multiplexbiograferna är som kyrkan, att de kommer att stå kvar no matter what. Det är möjligt - men filmerna kommer med all sannolikhet inte att leva alls lika länge, eller i alls samma utsträckning, på biograferna i framtiden. Ska bli spännande att se vad som händer med Apples nya filmtjänst, som väl skulle lanseras ordentligt idag?

UPPDATERAD kl 20.00 svensk tid: iTunes fortfarande nere för ombyggnad. It's showtime! Snart i alla fall.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kommer vår myspace-sida fungera? Det korta svaret är: jo men visst. Det finns gott om myspaceanvändare som gillat våra tidigare filmer och förhoppningsvis kommer de om vi håller stilen även gilla våra kommande.
Sen är vi långt ifrån först ut. Det finns mängder av filmer och tv-serier som fått sig egna myspace-sidor - antingen skapade av bolagen/människorna bakom eller av fans. Några exempel är (vår egen) Half Nelson, Richard Linklaters A Scanner Darkly och sist men inte minst Johnny Dramas officiella myspacehemvist..

Emma sa...

Oj, nu hamnade din/er kommentar lite galet. Men vi kör här:

Först ut bland de svenska filmbolagen borde ni väl ändå vara? I annat fall har jag helt missat dem, och jag hade missat er också om ni inte länkat till mig. Jag är å andra sidan inte en van MySpace-besökare. För mig som fortfarande är lite oinitierad är det fult och krångligt att ta sig runt och hitta. Och missförstå mig inte, jag tycker att det är väldigt bra att de svenska filmbolagen testar nya saker och grepp. Särskilt de mindre filmbolagen, som har de i mina ögon lite mer intressanta, roligare och bättre filmerna. Men jag reagerar instinktivt - som gissar jag många andra - negativt när det ligger ett företag bakom en sådan sida. Det är ju ingen 26-årig male bakom sidan, det är ett filmbolag som vill tjäna pengar. (Som såklart många andra på MySpace.) Men visst, görs det snyggt kan det säkert gå bra. Det kostar ju hursomhelst ingenting att marknadsföra sig på det sättet, så varför inte. Men har ni själva märkt någon egentlig effekt när det kommer till faktisk dvdförsäljning och//eller biosiffror?

Anonym sa...

Oops. Sicken miss. Men fortsätter diskussionen här ändå. Som med all marknadsföring där man inte sitter på monsterbudgetar för uppföljning och publikundersökningar så är det svårt att veta exakt vad som påverkar resultatet för en lansering. Var det de goda recensionerna, reklamen i tunnelbanan, bra tajming mot andra premiärer, vädret, de snygga klistermärkena på stan, att publiken gillar regissören/skådisarna lite extra eller det mytomspunna word of mouth? Man får gå på magkänsla och erfarenhet. Sen tror inte det är ett problem att vi är ett företag på myspace så länge vi inte hymlar om saken. Om vi däremot hade låtsas vara en vanlig användare och hypat våra filmer i folks gästböcker eller bullentiner hade vi nog torskat ögonaböj.

Emma sa...

Jag önskar er såklart all lycka! Sverige behöver verkligen vakna filmbolag som tar in de smalare filmerna. Men jag undrar fortfarande... Johnny Dramas MySpace-sida är ju en plojgrej, ett koncept. Ni är distributörerna som vill få ut filmer, inte skaparna själva, och sitter dessutom i ett land som Sverige och försöker skapa snack kring filmer här, i första hand Stockholm om de ska få chansen att se filmerna på bio, dessutom flera månader efter de haft premiär i hemlandet. Jag inbillar mig att det måste vara ganska svårt att skapa snack kring filmerna på det sättet? Och att utslaget inte kan vara helt stort? Men som sagt, jag är inte marknadsföringssavvy för fem öre. Jag reagerar bara med magkänslan som vanlig konsument i det här fallet - och kan ha helt fel. Jag är hur som helst genuint nyfiken på hur det går - och som journalist antar jag att jag mest skulle få selling lines från er sida om jag fick för mig att göra ett rep? :)

Anonym sa...

Selling lines? Hehe, det är inte omöjligt. Men sanningen är väl att vi precis startat och det är svårt att säga något mer än vad jag skrivit ovan. Om nån månad eller två finns det säkert lite mer att berätta. :)

Emma sa...

Hör av mig om ett tag då. Ska bli spännande att se om några andra svenska filmbolag hänger på.

Och, by the way, vem är det jag pratar med? Ett företag eller en 26-årig, anonym male?