fredag, september 15, 2006

svensk film, just nu, september 2006




Såg Du och jag igår. Visst, det fanns en del brister och allt det där - men jag blir så jävla lycklig av att det finns filmare som försöker göra, eller gör, filmer som går utanför ramarna för det som brukar gå upp på svenska dukar. Filmer med energi.

Allt de gör är inte bra, vissa är etablerade, några av dem är bara i startgroparna, vissa av dem kanske inte kommer att göra några fler filmer, andra kanske redan har gjort sina bästa filmer, ytterligare andra kanske kommer att tappa sin energi och charm i det grå väntrummet på SFI, men svenska filmare som gör mig tårögd 2006, just nu: Jesper Ganslandt, Ruben Östlund, Björn Runge, Mikael Bundsen, min man, Mia Engberg, Lukas Moodysson, Anders Nilsson, Splinter Arts-gänget, tvillingarna Lindgren, Sorgenfri-kollektivet, Baker Karim, Daniel Fridell, Björn Stein och Sofia Eldin och Melanie Hedlund. Och säkert några till som jag glömt. Googla upp de namn ni inte kände till tidigare, lägg namnen på minnet, se deras filmer.

6 kommentarer:

superkryp sa...

Jag känner (eller snarare, har alltid känt) ett visst motstånd mot svenska filmer. Sen kan jag bli överraskad när jag väl ser en bra svensk film. (Fan, de kan ju!)

Har problem med tålamodet och koncentrationen nu, men att kunna slappna av och se en bra film utan att tänka på annat är nånting jag måste lära mig igen.

splinter arts sa...

Hej Emma, ville bara tacka för omnämningen bland dina namn, jag hoppas verkligen du kommer gilla vår nya film, även om den kanske inte är så nyskapande.

mvh Andreas, splinter arts

Anonym sa...

Glömde du Josef Fares? Eller är det han som är "min man" i listan? :).

Emma sa...

Superkryp: Du är inte ensam om att känna ett visst avstånd när det gäller svensk film. :)

Splinter: Hej! Vad kul att ni hittade hit. Som sagt, är tokigt nyfiken på era nya projekt - och blir hemskt glad om ni håller mig uppdaterad om eventuella visningar och annat. Lycka till med det superhemliga projektet jag hittade på er blog: http://splinterarts.blogspot.com/
& ha det fint!

Anonym: Nja, jag syftade nog mer på min man när jag sa min man. :)

Emma sa...

Ha ha... Menade motstånd och inte avstånd. Freudiansk felskrivning?

Emma sa...

Nej Copernicus, det måste jag erkänna att jag inte hade koll på. Men jag får av någon anledning en känsla av att du inte finns på riktigt. Finnns du på riktigt? OM du finns, och din film är så kopierad som du säger, har du kontaktat Memfis och Jesper Ganslandt? Och hur reagerade de i sådana fall då?