torsdag, oktober 26, 2006

Stockholms filmfestival

Idag släpptes programmet - och utan att alls (på långa, långa vägar!) ha hunnit gå igenom hela vill jag tipsa om följande:

1. Kinesiska Summer Palace. Har tidigare skrivit lite grann om den här och här.
2. Shortbus, som jag tjatat om här och där redan. Jag ska förresten leda en "liten q & a" (som de sa/frågade snabbt och luddigt en sen kväll per telefon) med John Cameron Mitchell (vars förra film jag också skrivit om) under festivalen. Det visar sig att det inte är en så liten grej alls, utan att det handlar om öppningskvällen för tävlingen. Oh well.
3. Come early morning, Joey Lauren Adams regidebut, som jag skrev om lite kort utan att nämna titeln här.
4. Oskuld. Fin film om trassliga familjerelationer in the outskirts of LA.

Återkommer med mer tips när klockan inte är halv tre, ögonen inte går i kors, och jag hunnit gå igenom programmet ordentligt.

--

I morgon: Bergman-tour i Uppsala. (Ska också försöka få någon att göra en liten Pelle Svanslös-tour, bara för sakens skull.) Plus att vi ska se tre kortfilmspass till och fatta beslut om vinnare. Baserat på veckans diskussioner är det mycket, mycket möjligt att boxhandskarna åker på.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tipsar om Snapphanar, främst eftersom jag varit inblandad i musiken och således sett delar av den, ser riktigt storslaget och proffsigt ut.(Den läskiga musiken har jag skrivit) Hoppas helheten är bra.

Anna Nio sa...

Jag har som alla år gjort ett filmschema , ifall någon vill ha lite förhandstips om vad som verkar kul att se. Dock är samtliga filmer osedda sedan innan, så jag tar inget ansvar för eventuella kalkoner. :D

superkryp sa...

Pelle Svanslös-tour! Sweet.

Lycka till med boxningen! :D

Anonym sa...

Apropå nåt helt annat, har du sett Babel än ? isåfall, vad tycker du ?

Mats Berglund sa...

Tack för tipsen min sköna.

Victor sa...

såg just shortbus. förjävla bra.

Erica sa...

Mmm, det känns absolut som man måste se Shortbus men även de andra obligatoriska jättarna som 'Little Children', 'The Fountain', 'The Science of Sleep' och 'Little Miss Sunshine'.

Jag är volontär i år (yay!) så ja vet inte om ja kommer hinna se några. Dessutom får jag orättvist nog inte boka biljett. Grr!

Fan va kul att få prata med John Cameron Mitchell!