torsdag, december 28, 2006

summeringar

AFI summerar 2006.

Wired summerar 2006 medelst videoklipp. (Hittat via Beta Alfa 2.0.)

Min egen summering:

2006 var året då jag:
  • förbryllades över att JT LeRoy, någon jag ändå gått och handlat med, ätit middag med några gånger, öht träffat vid olika tillfällen, mailats fram och tillbaka med, till och med fått en bok tillägnad till mig av (den norska utgåvan av Sarah, bara en sån sak, jag skulle ju ha anat redan då) - visade sig inte existera. (Det ställer för övrigt ganska mycket på huvudet att förhålla sig till någon som utger sig för att vara pojke som hellre vill vara flicka men egentligen är en flicka som utger sig för att vara en man som vill vara kvinna men mest trots allt känns som en flirtig och osäker flicka, men personen ifråga kommer undan med det eftersom man känner sig som en heteronormativ tönt som inte fattar nånting om vare sig den hårda hustlingvärlden eller barnvåldtäktsoffer. Den enda gången jag egentligen kände mig lurad var när Speedie - hans ständiga reskompanjon, som visar sig vara den egentliga författaren, och också JT-spelarens storasyster - berättade att JT "försökt klippa av sig kuken med sax, men jag fick inte berätta det för någon". Just då kändes det som att någon försökte plantera en osanning för spridning hos mig. Annars var jag nog mest bara starstruck och gick på alltihop.)
  • började blogga
  • körde livetv för första gången (förutom någon gång när jag livegrillat med Tony Zoulias på Hultsfredsfestivalen under ZTV-tiden) under Guldbaggegalan. Det var vidrigt, 1 400 ooo pers tittade, jag höll på att dö, men klarade det efter omständigheterna helt okej, men var tvungen att gå under jorden någon dag eller två, och vill (nästan) fortfarande sänka Ulf Malmros och Krister Henriksson närhelst jag ser dem, men lärde mig massor om mig själv och vad jag vill göra. T ex att jag förmodligen inte vill medverka i sådana sammanhang något mer, eftersom det innnebär för mycket nervositet över saker som ligger helt utanför min kontroll, och de filmer och människor i filmsverige som jag beundrar och gillar så sällan ens är nominerade.
  • slutade på Filmkrönikan, det sista jag var med och gjorde var FilmkröniCannes Special som blev något av det bästa som öht gjordes under min tid med programmet. Orvar var redaktör och gjorde ett mycket bra jobb. (Men det blev som vanligt Big Brother-stämning i Cannes-lägenheten. Det blir väl det med människor som jobbat ihop länge, det tillhör.)
  • såg en massa bra filmer
  • insåg efter misslyckade KBT-terapisessions (terapeuten var nervös och fladdrig och det hela började inte så bra eftersom jag kände igen henne någonstansifrån men kunde inte komma på varifrån och råkade säga har inte vi bråkat på någon fest? vilket inte var så genomtänkt) att jag fömodligen behöver annan hjälp med mina humörsvängningar, som jag dragits med i hela mitt liv, men skyllt på olika dåliga omständigheter som p-piller, usla förhållanden etc etc etc, gick så småningom till en läkare som avfärdade det hela och sa att det inte verkade vara så allvarligt, och sa att jag skulle gå till privata alternativ och att det skulle bli väldigt, väldigt dyrt, och sedan ville diskutera Da Vinci-koden i en kvart.
  • blev lugnare och mer harmonisk, trots allt
  • reste till Reykjavik på filmfestival
  • ... där jag såg norrskenet dansa över himlen exakt på tolvslaget till min 30-årsdag. Stort!
  • firade ettårsjubileum på både årsdagen av förhållandet med M och giftasdagen (4 månader senare)
  • skrev bok
  • insåg att det går alldeles, alldeles utmärkt att frilansa utan att behöva vara tokstressad över inkomsten
  • krisade lite över att alla runt en - och ja, jag själv också - börjar bli lite tråkiga
  • insåg att Guldbaggespektaklet gjort mig betydligt mindre nervös - och mycket, mycket bättre - på seminarier, paneldiskussioner, moderatoruppgifter osv
  • satt med i en paneldiskussion med bl a Arne Ruth utan att skita på mig, och Ulrika Knutsson kallade mig modig
  • började skriva för Glamour
  • skaffade dubbelsäng
  • Såg Depeche Mode två gånger
  • Var i Paris
  • Satt i juryn på Natfestivalen i Köpenhamn
  • blev tjejen man ringer om man vill prata sex och porr i radio
  • Gick på en hel massa Dramaten-teater
  • Blev Döden i grytan- och Kiku-frälst
  • Var i Finland
  • Tittade på VM i fotboll och bölade
  • var i London och blev förtjust i Crispy duck (inte helt nöjd dock med att jag freudian slippade och beställde Cruspy dick)
  • satt i juryn för Uppsala kortfilmfestival
  • blev med hemmabio (hände alldeles nyss faktiskt)

1 kommentar:

Anonym sa...

Åhh, hemmabio. Jag gråter blod över min nuvarande hemcineastiska situation.

JT Leroy-punkten störde mitt sinne O_o

Av någon anledning fann jag det lustigt att du bölade åt VM, men ensam om det är du förstås inte.

Hursomhelst; god fortsättning!