söndag, april 22, 2007

franskt x 4

Läste nyss Strages text om fransk hip hop och blev sugen på att rota fram mitt gamla dammiga, repiga och för ett gäng år sen sönderlyssnade Taxi-soundtrack med IAM. Här hittar ni dem på MySpace. Andra franska rappares sidor länkas det till i samband med Strages artikel.

--

Saïan Supa Crew finns tydligen med på soundtracket till Taxi 4. Kolla in dem också när ni ändå är i farten.

--

Läs också intervju med Julie Delpy i dagens DN (hittar den inte på nätet tyvärr) och se eller se om Before sunset i väntan på hennes regidebut.

7 kommentarer:

Alessi sa...

Glöm inte att också se Before Sunrise! Vissa statistsekvenser gör det nämligen till en av värdlens bästa vardagsskildringar av 90-talets Europa.

http://structuresoundandsense.blogspot.com/

Emma sa...

Hmm, det kanske det gör. Men samtidigt måste man stå ut med två hypersjälvcentrerade, pladdrande, kvasifilosofiska ungdomar. :)

Alessi sa...

Väldigt sant, men det får det vara värt för en Euro-rush! :)

Anonym sa...

Man kan lyssna på hennes skiva också. Ambitiös, pretentiös, inte särskilt storslagen, men ändå inte lika plågsam som skådespelarskivor har en tendens att bli. Som en fransk Edie Brickell skrev AMG. Så jag skall nog se om Den Vita Filmen istället :)

Grovt Initiativ sa...

åååh! before sunset, världens bästa uppföljare! garanterat bättre än första, även om jag faktiskt släppt min irritation på deras kvasifilosofisnack i den när jag insåg att det ju faktiskt gör dem till ganska äkta karaktärer, för jag känner fan hundra pers som snackar eller snackat så själv i den åldern. myself included *huuuga*

kolla även in Diam's för fet fransk raptjej och Dontcha för lite franskt åt gangstahållet.

Anonym sa...

För dig som gillar fransk hiphop kan jag rekommendera denna länk för uppslag:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_French_hip_hop_musicians

Flera av artisternas hemsidor är länkade och de har i regel mkt justa hemsidor.

Anonym sa...

Det är illa när skådisar måste regissera själva för att de inte får några bra erbjudanden!