torsdag, november 15, 2007

mitt mörka förflutna

Det slog mig nyss - av mycket oklar anledning - att jag varit på en Kenneth & the Knutters-konsert och två Nordman-konserter i mitt liv.

--

Jag ska på tal om tidigare liv på klassåterträffskalas på den gamla puben (det fanns bara en) i Älmhult på lördag. Det är tydligen femton år sedan jag slutade 9:an. Jag tänker så här: det kan bli hemskt roligt, det kan bli fruktansvärt, det kan bli en kombo - och under alla omständigheter kommer det att finnas alkohol och bästa gymnasievännen Anna på plats. Jag skulle med all sannolikhet inte överlevt gymnasiet om jag inte hittat henne. Vi var traktens Ghost World-duo. Enligt uppgift ska vi ha funnit varandra efter att ha upptäckt att den andra gjorde en mean running man på dansgolvet på Silverdalen. Detta hade jag dock inget minne av ens dagen efter. Men jag minns fortfarande hur vi åkte omkring i hennes brors BMW och lyssnade sönder Blind Melon, Temple of the Dog, Pearl Jam, Alice in Chains, Soundgarden och Weezer och hur vi dagen innan vi skulle börja trean åkte och ställde oss på skolans parkeringsplats, tittade en stund på byggnaden under total tystnad, suckade djupt och började gråta exakt samtidigt. Jag minns också att vi åkte sex mil fram och tillbaka till Växjö i snöstorm för att se Pulp Fiction och att vi druckit stora kvantiteter äckliga shots tillsammans.

Har inte så mycket kontakt med övriga Älmhultsbor. Vissa har jag mailats lite med i och med att de hittat mig här, andra har jag fått prata med när jag ringt till kundservicen på IKEA, några har jag mött rund under fötterna utanför McDonald's vid Norrmalmstorg kl 5 på morgonen. Det visade sig att de rest hit med en busslast för att titta på någon kompis sjunga i Sikta mot stjärnorna. De muttrade något om att jag börjat prata stockholmska och fnös åt att jag jobbade på ztv och jag muttrade något om inavel och sedan delade vi pretty much på oss.

Äh. Jag tror att det blir kul!

--

I morgon håller jag i Wes Anderson-Face2Facet. Om ni har någon fråga ni vill att jag ska vidareförmedla, hojta!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Rushmore är en av mina absoluta favoritkomedier genom tiderna. Fråga till Wes: Vilken/vilka film/filmer, fick honom att vilja bli regissör, och hur är det att jobba i Hollywood med bibehållen integritet och originalitet i dessa dagar?

Anonym sa...

Kommer själv inte att kunna gå på årets filmfestival pga tids- och pengaskäl (passa på ni som inte har barn ännu!) så det vore kul om du kan återge hans svar ifall du råkar ställa någon av mina frågor...

Anonym sa...

Kolla om han är ledig för äktenskap och ge honom mitt nummer. Det hade varit schysst, tack.

Johan Ahlin sa...

Great att han kommer Anderson, hoppas även att festivalen försökt med David Lynch som seglat/seglar förbi både Tallin och Helsingfors dessa dagar.

Man kan nog säkert få en rätt initierad inblick i manusskrivarstrejken av Anderson om man är intresserad, han borde veta, som omgett sig med gräddan av detta skrå. Lycka till imorrn!

Anders sa...

Fråga om det inte är dags att skriva manus tillsammans med Owen Wilson igen - då blir det ju mycket bättre och dessutom får Wilson något annat än självmord att tänka på.

Anonym sa...

Jag vet aldrig om det är fult att liksom säga; jag hittade dig av en slump via en annan blogg. Men det gjorde jag ju. Och det är bra! För när Annika som skriver Beautyfulonesbloggen tipsar om bloggare som hon diggar så lyssnar jag, för den flickan är både vacker och klok. Och så hittar jag dig! Och du är ju grym! Och det inser jag efter att ha läst ungefär 3/4 inlägg. Så jag upprepar; du är grym. (Hmm, nu låter ju "grym" ganska så sagt av en 16-årig kille men ja..du fattar.)Nu får du ursäkta, men jag ska fortsätta fnissa åt ditt liv och leverne.

danielfrilans sa...

Skit, ladda upp med lite Weezer och njut av dina år av ny vunnen rikedom i huvudstaden. Ser fram emot en resume av klassträffen och Wez eventet. Tack för en störtskön blogg. Länge leve Emma. mvh

Emma sa...

Äsch, jag hann ju inte ställa hälften av alla tusen frågor som jag ville ställa. Jag hade med mig sju A4 just in case. Men det gick bra tror jag.

Face2Facet ska sändas på Star!, jag ska kolla om de kanske kan tänka sig någon snutt av den på bloggen eller så, så kan de som inte kunde vara där få ett litet hum om Wes.

Nettchen - nja, de verkade ja flickvänner båda två. Träffade dock bara den ena. Men annars så.

Kajsa: Tack snälla för fina ord och pepp!

rockharder: full rapport kommer när jag hämtat mig.

Anonym sa...

Doris, Dagny´s eller .. vad heter nu den där gamla puben ?