torsdag, september 17, 2009

saker jag känt mig nödgad att slå upp idag

Expressionism
Impressionism
Ilya Repin
Skeletons fighting over a pickled herring
Figurative art

Det finns alldeles för många ord man vet ungefär vad de betyder, men aldrig skulle kunna förklara, -ismer är jag dokumenterat urusel på och konst kan jag alldeles för lite om.

--

Sitter och skriver ut bandade intervjuer. Jag vet få saker som är så mördande tråkiga. Dessutom låter jag ofta som en inställsam idiot under intervjuerna, och lyckas på något sätt alltid ställa varje fråga på flera olika sätt i en och samma mening.

5 kommentarer:

Bo G Svensson sa...

Det är ett tecken på kvalitetsmedvetande att slå upp ord. Tänk på alla dem som vet ungefär vad ett ord/uttryck betyder och fortsätter att tradera sina felaktigheter. Som gammal etnolog vet jag hur långtåkigt det kan vara att skriva ut bandade intervjuer. Att ställa en fråga med olika varianter är både vanligt, mänskligt och helt ok, tycker jag. Sammanfattning: kör på!

Elina sa...

Jag lider med dig. Själv konstaterar jag varje gång jag lyssnar igenom en inspelning att jag pratar dubbelt så högt som min intervjuperson. Vilket alltid får mig att undra om de har suttit och önskat att jag ska tona ner lite för att de 1. får ont i huvudet 2. folk kollar irriterat mot vårt bord.

Emma sa...

Bo: Tack för glada tillrop! :)

Elina: Haha!

Hawqan sa...

Det är hemskt att lyssna igenom sina bandade intervjuer. Fullkomligt fruktansvärt. Det är nog därför jag aldrig ens försökt ge mig på tv och radio...

Skeletten och den inlagda strömmingen(?) vidgade för övrigt mina vyer för kvällen! :-)

Emma sa...

Skeletten och den inlagda sillen vidgade helt klart mina vyer också!