torsdag, november 26, 2009

kortfilmsbonanza

I morgon drar jag till Sveriges roligaste filmfestival, Novemberfestivalen i Trollhättan. Förra årets festival skrev jag om här, och Jur var en av favoriterna jag nämnde i texten. Den är gjord av Alexander Felsing och Tobias Sparrman, som tillsammans driver produktionsbolaget Naturens Gong. Om ni också är sugna på att kortfilmsfestivala kan ni här nedanför se den, plus en till film de gjort tillsammans, Born to be alive (ha tålamod med den, den är en aning för lång men bitvis briljant!), och så den första (helt vrickade) filmen jag såg av Alexander, Barnatro, som han gjorde själv.

Jur (short film) from Naturens Gong on Vimeo.



Born to Be Alive (short film) from Naturens Gong on Vimeo.



Barnatro (short film) from Alexander Felsing on Vimeo.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är inte alls avundsjuk på dig för att du får åka på filmfestivaler stup i kvarten, för igår såg jag årets bästa film. Kan du gissa vilken? (Inte 2012)

Anonym sa...

Hejsan Emma! Glöm inte att skriva en rapport om årets festival också! ;)

Emma sa...

Brooks: Kan det vara Revolutionary Road? Eller räknar du kanske Till vildingarnas land som en av årets filmer? Berätta!

Anonym: Jo, någon sådan ska jag väl försöka klämma ur mig. :)

Anonym sa...

Det är definitivt inte en film som man kommer att tänka på när man tar "årets bästa film" i munnen och säger det högt. Egentligen kanske man inte ska säga det, eller skriva för den delen.

Men en av mina absoluta favoritfilmer är Ginger Snaps. Att då snubbla över en film som Jennifer's Body kan det inte bli annat än bingo. :D

Förövrigt såg jag Precious idag och den gjorde mig extremt deprimerad.

Emma sa...

Åh, jag har inte sett en enda av filmerna du nämner - men Ginger Snaps har jag varit nyfiken på länge! Och Jennifer's Body också. Precious, not so much - men vill ju se den också.

Anonym sa...

Se inte tredje Ginger Snaps-fïlmen bara! Första filmen är ett litet mästerverk, tvåan är blek men har ändå en viss charm.

Jag ångrar just nu att jag överhuvudtaget såg Precious. Hjälp vilken ångest den filmen ger mig. Hade hellre haft den osedd faktiskt.

Berätta vad du tyckte om Ginger Snaps sen, roligt att veta. :)

Emma sa...

Will do!

Alexanderf sa...

Fina filmer ;)

skulle varit kul att dra på Novemberfestivalen!

Emma sa...

Mycket fina filmer! Synd att du/ni inte var på Novemberfestivalen i år. Ingen Jur att bli filmförälskad i... Hörde om missen och att ni är på g nästa år i alla fall.