tisdag, augusti 02, 2011

kulturkonsumtion 110617 - 110731

Slaget om Alger Av någon alldeles oklar anledning hade jag fått för mig att jag inte skulle tycka om den, och därför har jag inte sett den förrän nu. Skandal, förstås. Fullständigt fantastisk, se om du inte redan sett!

I'm Chevy Chase... and you're not
Läsvärd! Men, svårt att se Chevy som bara skojpajas efter läsningen. Svår barndom med psykomamma och våldsam styvpappa osv. I övrigt: mycket tidsanda, full av skojiga anekdoter - bl a många av kändis möter kändis-karaktär - och Chase framstår som en imponerande rakryggad person.

Foul Play Smårolig. En av Chases första långfilmer, och den tillfälliga romansen mellan honom och Goldie Hawn lyser igenom. Han ser till och med... riktigt stilig ut? Innehåller bland annat en mycket rolig scen med en dansande Dudley Moore i ett rum med dolda högtalare.

Visionen i svensk film av Bo Widerberg. Roligt att äntligen läsa den förstås. Extra rolig är en passage där Widerberg beskriver urvalskriterierna efter att ha beslutat sig för att ta tempen på svensk film genom att se ett gäng då nygjorda filmer:

"Jag bestämde mig för att göra mitt urval dels inom spelfilmernas ram, varför boxningsreferat och dokumentära klippfilmer föll bort, dels ovanför en viss kvalitetsnivå. Jag har hållit mig till filmer i vilka det inte anses förutsättningslöst roligt att en människa hör illa eller stammar, att hon är sjukligt korpulent, att hon har ögonfel som gör att hon vindar, att hon har tandprotes; och en sådan inskränkning decimerar svårt urvalet. Däremot lät jag inte långkalsonger vara diskvalificerande plagg, inte heller manlig nattskjorta."
Låter som om Göta Kanal 2 hade fallit bort, no?

Mad Max Beyond Thunderdome Trodde att jag sett den, men det hade jag tydligen inte alls. Snoozefest hur som helst, dock med Lille Prinsen-vibbar.

Uppfinnaren av Alf Mork. Oj. Har inte åldrats med värdighet alls. Eller så var den så samtida och spot on att den så här 2011 går mig rakt över huvudet.

Mean Streets Fantastisk! Mycket bättre än vad jag mindes den som. (Men, håller fortfarande Alice doesn't live here anymore högst av Scorseses filmer.)

Funny Farm Njä. Av oklar anledning den film, eller i alla fall en av hans filmer, där Chase enligt biografin - om jag nu minns rätt - anser att hans talang/uttryck kommit mest till sin rätt. Inte övertygad.

Cirkeln Sidvändare. Läs!

Ett päron till farsa i Europa Sämre än vad jag mindes den som. Störtlöjlig faktiskt.

The Hunting Party Undvik. Den tappade bort mig i den inledande våldtäkt-med-tjej-som-av-allt-att-döma-nog-gillar-det-ändå-scenen.

Kärleken i Julia Anderssons liv Helt ok. Mycket tidsanda, och ibland är det skönt att läsa gräset är inte alltid grönare på andra sidan-historier. Vet nu lite för mycket om Harry Schein dock.

Spies like us Småputtrig. Roligare än vad jag mindes den som, hur som helst.

Transformers: Dark of the Moon Blä. Synd att det inte fanns något som helst historielim att binda ihop de feta effekterna med. Och precis som tvåan saknar den helt och hållet ettans 80-tals-Spielbergska charm. Och så är trean ännu gubbigare än tvåan.

Bang: Klipp ur nuets historia Aahhhhhh! Överhängande känsla under läsningen: Men... men... varför har ingen sagt något?! Nu har ju folk visst gjort det förstås, jag har bara inte lyssnat. Barbro Alving! Hon fick mig att fnissa åt formuleringar om OS i Berlin 1936, gråta över beskrivningarna av spanska inbördeskriget och finska vinterkriget, glädjas över att vi har det så bra och att jag har mat att ge mitt barn. Och, förstå delar av europeisk historia på ett helt nytt sätt. Vilken fullständigt fantastisk jävla skribent! Vilket språk! Jag, som för inte så länge sen förlikat mig med tanken på min egen lagomhet vad gäller skrivandet, fick en elektrisk skriva-fint-i-nya-anteckningsblocken/tillbaka-efter-sommarlovet-with-a-vengeance-känsla. Nu: mycket sugen på att läsa Bang-biografin och dagböckerna. Och, försöka skriva bättre.

Super 8 Smågullig. Men var inte allt egentligen lite för... farligt och våldsamt för att det samtidigt skulle kunna vara så där sockergulligt?

The Kandy-Kolored Tangerine-Flake Streamline Baby av Tom Wolfe. Massor av tidsanda, förstås. Den + Bang-läsningen = Min reportageskrivarlust är officiellt triggad. (Nudge, nudge.)

Hanna Gillar!

Det du inte såg Läsvärd! Inte bara för att den är modig och viktig och ställer bilden av hur offer, förövare och deras relation kan se ut på huvudet, utan också för att den gav inblick i en värld som i alla fall jag har dålig koll på och innehåller en hel del roliga anekdoter.

Bridesmaids Söt och fin och stundtals hemskt rolig, absolut! Men inte så rolig, va? Och definitivt inte "revolutionär", "lysande" eller "strålande". Kolla, en kåt tjockis som vill slåss-skämt? Verkligen?

Colombiana Det bästa Besson har varit inblandad i på länge! Svensk premiär i september.

Tropa de Elite Näe, gillade inte den här gången heller.

Queen - The Days of Our Lives Sevärd! Finns tillgänglig här på SVT Play fram till den 8 augusti.

Trope de Elite 2 Se recension.

Beginners Väldigt fin, om man bortser från att pappans pojkvän av oklar anledning mest blev en filur/kuf/gubbe i konstig peruk och att Mélanie Laurent var lite, lite för nära att trila ner i kookie girl/Deschanel-träsket.

Bang & världshistorien Bang förtjänar en våldsamt mycket bättre film. En som inte inleds med att en fult animerad hatt flyger över Stockholm.

The Jericho Mile Nja.

Witchfinder General Njä.

Bad Teacher Nej, nej, nej. Så bra idé i teorin, så jättedåligt i praktiken.

Kyss mig Hade helt klart sina stunder. Men, var man tvungen att svartmåla killen för att hon blev kär i någon annan? Var miljön hemma hos henne tvungen att vara så uppenbart stel och steril och kall för att kontrastera mot allt det där andra, varma? Och, vill ingen annan än Lena Endre jobba med Krister Henriksson? Eller är det tvärtom? Och, är inte Ruth Vega Fernandez overkligt vacker? Och, var det tvunget att lägga åskdunder bakgrunden under den där hyfsat heta sexscenen?

The Keep Näe.

Inside Job Sevärd! Och, anledning till huvudkli. Men. Hur. Varför?

Easy A Fläckvis hemskt rolig, fläckvis äckligt moraliserande under den icke-moraliserande ytan.

Green Lantern Njä. Men principen om att styra saker med vilja påminde om den här drömmen, och är något jag överhuvudtaget funderat på mycket den här sommaren. Återkommer kanske om det. (Fast förmodligen inte.)

Out of the Past: Gay and Lesbian History from 1869 to the Present Fantastisk! Läs! Informativ, välskriven, någorlunda heltäckande. Är det någon som vet om det finns en liknande bok om den svenska HBT-historian?

Source Code Smart utan att ha huvudet uppkört i sin egen ändtarm! Spännande! Dock, omöjlig att se utan att dra otäcka paralleller till Oslo-terrorn.

How do you know Smart, romantisk, rolig, fin! Paul Rudd! Skönt icke-moraliserande! Till och med Reese Witherspoon var mycket bra, men så hade hon också fått en fin roll att spela.

14 kommentarer:

Nekromanen sa...

Hanna kan inte rosas tillräckligt. Fan vilken bra film!

Emma sa...

Ja, den var bra. Tyckte du om Kick-Ass? Helt anorlunda förstås, men mycket, mycket bra!

Nekromanen sa...

Ha, även jag har dragit paralleller till Kick-Ass av ngn märklig anledning. Kan det kanske bero på att båda är lika tuffa? Två grymt bra filmer iaf!

Emma sa...

Det KAN ju också bero på att båda filmerna inehåller flickor med vapen? Men ja, båda bra - och Kick-Ass bäst.

Anonym sa...

mer om easy-a!! Jag vill minnas att jag tyckte att den var befriande jämfört med 80 och 90tals vågen av high school filmer som var himla moraliserande. i Easy-A så är ju allt nästan så himla genus/politiskt korrekt så att den ursäktar sina senaste föregångare?
kul att du är tillbaka på bloggen, du skriver bra!

Emma sa...

Men bara det där med att det är så himla noga med att hon gör alla de där grejerna på låtsas och sedan vill vänta med att HÅNGLA för att hon vill att det ska kännas rätt? *kräks* Kanske är jag överkänslig.

Tack för komplimangen!

Anonym sa...

För svensk HBTQ-historia, titta på:
Undantagsmänniskor, av Svante Norrhem, Jens Rydström o Hanna Winkvist
O kanske även:
Kvinnor, män och alla andra, av Jens Rydström o David Tjeder

Tack för alla konsumtionstips - nu vill jag kultur-konsumera mera!

Emma sa...

Åh, tack snälla för tips!

Anonym sa...

"How do you know" I loved!! Sett den två gånger och kommer se den igen. Classic.
/Sam

Emma sa...

Yay!

Tomas_Timelock sa...

Släpp genusglasögonen, så inser du att The Hunting Party faktiskt är en riktigt bra film! (och mer aktuell än någonsin).

Emma sa...

Men, åh Tomas. Drog du verkligen just genusglasögonskortet?

Tomas_Timelock sa...

Jag funderade på om jag skulle sätta en smiley efter eller inte. Jag borde nog gjort det, så här kommer den... ;)

Vill poängtera att jag fortfarande tycker The Hunting Party är en riktigt bra film! :)

Emma sa...

Haha! Kejrå, du är förlåten. Men nej, Hunting Party kommer jag nog inte vilja se om i första taget...