måndag, januari 09, 2012

kulturlogg v. 1

Sphere Rätt ok ett tag ändå, klaustrofobisk på Overlook hotel-light-sätt. Men ja, sen spårar den ju. Totalt.

Mourir auprès de toi Spike Jonze-quirk, som kan ses här.

Shame Se recension.

Jägarna 2 Om man säger så här: det är inte de små gesternas film.

Oxford blues Gillade! (Mild spoilervarning: Tycker särskilt om jämställdheten i den, att Ally Sheedy jobbar med roddlaget utan att det är något konstigt - och att det faktiskt är kompistjejen som får snygga killen till slut för en gångs skull. Extraplus för att tjejerna inte heller skolgårdsrivaliserar som de ofta får göra på film.)

The prince and the showgirl Kommande My week with Marilyn handlar om den ökända inspelningen av Laurence Oliviers The prince and the showgirl - som i sig inte är särskilt bra, och där ingen gör så bra ifrån sig. Mer kul att ha sett än att se.

Slacker Hade till min förvåning åldrats oerhört väl! Smart, rolig, välgjord, skön! Se den här.

Carnage Som sagt, jag äter upp min hatt om jag i slutet av året inte räknar den som årets roligaste film. Premiär 17 februari.

Höggradigt jävla excentrisk (bok) Blev så väldigt sugen på att se om alla Widerberg-filmer! Önskar att de fanns tillgängliga. Sen tänkte jag ju kanske en och annan gång under läsningen att en författare som är tillsammans med biografiobjektets dotter kanske inte ger de allra bästa förutsättningarna för en bok, och att det kanske inte ger den mest objektiva bilden av en emellanåt spritt språngande regissör. Och jag är inte säker på att jag tycker om omskrivningen "kalabalik" när det handlar om en man som förmodligen uppvisat våldsamma och galna tendenser i samband med en uppslitande skilsmässa. Men annars, en mycket spännande bok om man är Widerberg-fantast, och den ger också en fin inblick i svenskt filmliv och svensk filmhistoria.

Inga kommentarer: